Byggnadsinspektör Göteborg stad

Arbetsplatsbeskrivning gbg
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 350 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad.

Arbetsbeskrivning
Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovsprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling.
Byggavdelningen är organiserad i fyra enheter med varsin enhetschef. Avdelningen består av ca 70 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer, tillsynshandläggare och planhandläggare.
Som byggnadsinspektör har du en viktig roll i Göteborgs utveckling. Du deltar i hela lovprocessen och handlägger start- och slutbesked inom bygglovsprocessen. I arbetet ingår att hålla tekniskt samråd, utföra arbetsplatsbesök och delta i detaljplanearbetet samt ge service till såväl allmänhet som professionella byggföretag i form av råd och upplysningar.

Kvalifikationer
Du som söker har ingenjörsutbildning inom bygg-eller installationsområdet alternativt har motsvarande erfarenhet från arbetslivet. Du har erfarenhet inom bygg- eller installationsbranschen och/eller som byggnadsinspektör. Det är en stor fördel om du har goda kunskaper i Plan- och Bygglagen och i hela byggprocessen.
Då arbetet innebär mycket kontakt med bygglovsökande och andra intressenter är det av stor vikt att du är lyhörd för andras idéer, är tydlig, pedagogisk och lösningsfokuserad. Du behöver ha hög social kompetens och ha lätt för att samarbeta med andra. Du vågar ta beslut och trivs i rollen som mötesledare.
Här vill vi ha ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och
bidrar till avdelningens utvecklingsarbete.
En grundförutsättning för arbetet är att du har en generellt god it-kunskap.
Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Erfarenhet krävs.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse

Ansökan
Ansök senast: 2017-11-26
Referensnummer: A728583
Välkommen att söka genom att:
Göra en digital ansökan via denna länk.

Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontaktpersoner
Maria Ågren Bygglovchef 031-368 19 38 0707-61 21 38
Pia Hermansson Bygglovchef 031-368 18 16 0707-61 22 06
Liza Schramm Bygglovchef 031-368 18 57, 0728-56 60 84

Fackliga företrädare
Helene Hansson Saco 031-368 17 30
Henrik Pettersson Vision 031-368 15 60

Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.